Interio

پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران

قطب علمی منتخب کشور، همکار سازمان بهداشت جهانی در پژوهش، آموزش، و مدیریت استئوپروز و دیابت
نقشه سایت   En   Fr

1395/11/02 | ایجاد کننده: 36

برنامه آموزش پزشک پژوهشگر

ویژگی‌های برنامه


  • محور اصلي فعاليت هاي برنامه پزشک پژوهشگر، كسب دانش و مهارت های بالینی و پژوهشی بطور همزمان و هدفمند در يك حيطه خاص از علم پزشکی است.
  • برنامه پزشک پژوهشگر مقطع جدید دانشگاهی نبوده و کاریکولوم آموزشی آن عملا ترکیبی از محتوای دوره تخصصی یا فوق تخصص/فلوشیپ بالینی به علاوه دوره researchby PhD است.
  • كليه قوانين حاكم بر آموزش دوره تخصص و يا فوق تخصص/فلوشيپ هاي باليني و همچنين دوره PhD by research در برنامه پزشك پژوهشگر نيز اعمال مي شود مگر آنكه در اين آئين نامه بصورت ديگري آمده باشد.
  •  پذيرش دستياران اين برنامه در قالب ظرفيت استعدادهاي درخشان و يا مازاد بر ظرفيت ورودي دوره هاي تخصصی یا فوق تخصصي در دانشگاه هاي كشور خواهد بود.
  • شركت در برنامه پزشك پژوهشگر براي دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی كاملا ً‌اختياري است.
  • هیچگونه محدودیتی در نوع استخدام (پژوهشی، آموزشی، و یا درمانی) برای فارغ التحصیلان برنامه پزشک پژوهشگر در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی وجود ندارد.

برنامه آموزشی و تحقیقاتی

برنامه آموزش و تحقیق دستیار می باید در چهارچوب مصوبات معاونت آموزشی و معاونت تحقیقات و فنآوری و با هماهنگی میان رئیس مرکز تحقیقاتی میزبان و مدیر گروه بالینی مربوطه تنظیم شده و در ابتدای هر سال تحصیلی به دبیرخانه "شورا" اعلام می گردد. اصول کلی برنامه عبارتند از:
  •  در سال اول دستیار ۹ واحد عمومی را با نظر استاد راهنما (از لحاظ ترتیب و زمان گذراندن این واحد ها) می گذراند. این واحدها عبارتند: از آمار زيستي و اپيدميولوژي (۲ واحد)، روش تحقيق (۲ واحد)، اخلاق در پژوهش (Ethics)‌ (۱ واحد)، مستند سازي و گزارش نويسي (Documentation and Report Writing) و نگارش مقاله (Scientific Writing) و نگارش پروپوزال (۲ واحد)، مهارتهای ارتباطی (Communication Skill) (۲ واحد)
  • واحدهاي آموزشي اختصاصي بر اساس نیاز دستیار و با نظر استاد راهنما (۹ واحد) در طول برنامه گذرانده می شود.
  •  الزامیست که تعداد مقالات علمی دستیار در طول برنامه، معادل سال های آموزش و در مجلات اندکس شده ISI با impact 2factor> بوده و حداقل در نیمی از این مقالات به عنوان نويسنده اول باشد.
  •  نظارت مستقیم بر كليه امور آموزشي و پژوهشی دستیاران به عهده دانشکده پزشکی/دندانپزشکی میزبان می باشد.
  • در برنامه ریزی مدیر گروه بالینی باید اطمینان حاصل کند که کلیه مفاد کاریکولوم رشته تخصصی/فوق تخصصی مربوطه در طول دوره دستیاری تکمیل می گردد.

تسهیلات


  • پذیرفته شدگان بطور خودکار در فهرست بنیاد ملی نخبگان قرار گرفته و از مزایای مربوط به دوره سربازی، وام مسکن، وام ازدواج و غیره استفاده خواهند کرد.
  • دستیاران می توانند با تایید دبیرخانه "شورا" حداکثر 25% از دوره خود را در مراکز علمی برجسته دنیا بگذرانند.
  • کلیه هزینه های مربوط به دوره پزشک پژوهشگر همچون بودجه تحقیقاتی، سفر، آموزش در خارج از کشور، حقوق ماهانه و غیره بر اساس توافقنامه موجود میان وزارت بهداشت و معاونت علمی ریاست جمهوری تامین شده و بودجه مذکور مستقیما هر 6 ماه به حساب مرکز تحقیقاتی میزبان واریز می گردد.
  • دستیاران هزینه حداکثر سالانه 1 سفر خارج از کشور جهت شرکت در کنفرانس های معتبر بین المللی (در صورت ارایه مقاله) را دریافت می کنند.
  • دستياران در طول دوره ماهانه معادل حقوق و مزاياي مربي يا استاديار تمام وقت جغرافيايي (در صورت داشتن PhD یا بورد تخصصي) از مركز تحقيقاتي دانشگاه ميزبان دريافت مي كنند 10% از کل بودجه تحقیقاتی از طریق مرکز تحقیقاتی میزبان در اختیار مدیر گروه بالینی میزبان قرار داده شده تا در جهت ارتقا کمیت و کیفیت آموزش هزینه شود.
  • وزارت بهداشت تسهیلات ویژه ای جهت جذب و نگه داشتن فارغ التحصیلان دوره پزشک پژوهشگر در دانشگاه ها و مراکز علمی کشور (همچون انجام کلیه تعهدات، شامل طرح نیروی انسانی پس از فارغ التحصیلی) ایجاد می کند.
  • طول دوره پزشک پژوهشگر بعنوان سوابق علمی جهت ارتقا رتبه دانشگاهی به شمار می آید. کلیه تعهدات خدمت پذیرفته شدگان دوره پزشک پژوهشگر (شامل طرح نیروی انسانی) پس از فارغ التحصیلی آنان از دوره پزشک پژوهشگر و در دانشگاه ها و یا مراکز تحقیقاتی کشور بعنوان اعضای هیات علمی انجام می پذیرد. متعهدان به سازمانهای غیر از وزارت بهداشت (همچون وزارت نفت، تامین اجتماعی، وزارت دفاع و امثالهم) ملزم به ارائه موافقت این سازمان ها برای ورود به دوره پزشک پژوهشگر می باشند.

شرايط ورود به برنامه پزشک پژوهشگر

داوطلبان بر اساس توانایی های بالقوه در رهبری (leadership)، تحقیق، آموزش، نوآوری (innovation)، تفکر انتقادی و تحلیلی (analytic and critical thinking)، بصیرت علمی (vision)، کیفیت و کمیت بازده تحقیقاتی، علاقه و تعهد ملی، نیاز دانشگاه و مراکز تحقیقاتی، کیفیت پروژه مورد نظر، و امکانات موجود برگزیده می شوند. لذا احراز شرایط زیر در داوطلب ضروری است:
  •  دارا بودن شرايط عمومي ورود به آموزش عالي
  • دارا بودن دانشنامه دكتري حرفه ای پزشكي/دندانپزشكي از يكي از دانشگاه هاي معتبر داخل يا خارج كشور كه به تاييد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي رسیده باشد،
  • حداقل معدل ۱۶ در دوره دکترای حرفه ای پزشکی/دندانپزشکی،
  •  شرکت در امتحان ورودی دستیاری تخصصی و یا فوق تخصصی/فلوشیپ و کسب حداقل ٪۹۰ حدنصاب رشته-محل،
  • کسب حداقل ۵ امتیاز برجستگی علمی - تحقیقاتی به صورت زیر:

◊  دارا بودن مدال المپیاد علمی دانش آموزی در رشته های شیمی، فیزیک، زیست شناسی، ریاضیات، و یا کامپیوتر (طلا=۳ امتیاز، نقره=۲ امتیاز، برنز=۱ امتیاز).

◊  دارا بودن مقالات تحقیقاتی به طوریکه برای هر ۱ واحد Impact Factor مجله ۱ امتیاز داده می شود (سهم هر یک از نویسندگان مقاله بر اساس قوانین ارتقا اعضای هیات علمی محاسبه می شود). مقالات چاپ شده در مجلاتی که IF کمتر از ۱ دارند، گزارش مورد بالینی، و اظهار نظرهای شخصی چاپ شده محاسبه نمی گردد.

◊ دارا بودن اختراع ثبت شده با patent بین المللی (USA/EU) (۲ امتیاز).

◊ دارا بودن مدرک BA/BSc یا معادل آن (1 امتیاز).

◊  دارا بودن مدرک MPhil/MSc/MPH یا معادل آن (2 امتیاز).

◊  دارا بودن مدرک MD-PhD (3 امتیاز).
  •  حداکثر سن ۳۰ سال تمام برای افراد بدون تخصص بالینی و ۳۵ سال تمام برای متخصصین یا دستیاران بالینی دوره تخصصی/ فوق تخصصی/ فلوشیپ و یا دارندگان مدرکPhD می باشد. داوطلبان تا سقف ۴۰ سال تمام نیز قابل پذیرش می باشند به شرط آنکه به ازای هر سال سن اضافه، حداقل یک امتیاز اضافه بر آنچه در بند ۵ ماده ۳ آمده است، کسب نماید.
  • موفقيت در آزمون زبان انگليسي مطابق با مصوبات شورايعالي برنامه ريزي علوم پزشكي در خصوص پذیرش دانشجویانPhD by Research ،
  • تحصيل در برنامه پزشک پژوهشگر تمام وقت مي باشد، بنابر اين هرگونه اشتغالي به هر صورت و در هر کجا در طول برنامه پزشک پژوهشگر براي این دستیاران ممنوع است.
  •  موفقیت در مصاحبه ساختارمند (structured interview). مصاحبه ساختارمند مصاحبه ای است که در آن همه داوطلبان به یک مجموعه سوال ثابت پاسخ می گویند. مصاحبه کنندگان به پاسخ های داده شده هر داوطلب نمره می دهند و نهایتاً معدل کل برای هر داوطلب محاسبه شده و رتبه بندی انجام و بهترین افراد بر اساس رای نهایی اعضای کمیته مصاحبه کننده انتخاب می گردند. مجموعه سوالات می باید در ابتدای جلسه مصاحبه مورد تایید اکثریت اعضای کمیته مصاحبه کننده قرارگیرد.


  •  تبصره 1: داوطلبانی که دارای هر دو مدرکMD و PhD هستند و در صورتی که شرایط مذکور در ماده ۳ را دارند می توانند وارد دوره آموزش تخصصی در چهارچوب برنامه پزشک پژوهشگر شوند و به مدرک تخصص بالینی در رشته ای که قبول شده اند نیز نائل آیند. همچنین داوطلبانی که دارای یکی از بوردهای تخصص بالینی هستند، در صورتیکه شرایط مذکور در ماده ۳ را دارند می توانند وارد دوره فوق تخصصی/فلوشیپ در چهارچوب برنامه پزشک پژوهشگر شوند و علاوه بر مدرک فوق تخصصی/فلوشیپ، به مدرک PhD نیز نائل آیند.


  •  تبصره 2: مشمولان طرح نیروی انسانی در صورتیکه مفاد ماده ۳ از این آیین نامه را داشته و در برنامه پزشک پژوهشگر پذیرفته شوند، در هر مقطعی از طرح که باشند می توانند با رعایت قوانین و مقررات مربوطه، از طرح نیروی انسانی ترخیص شده و برای شروع برنامه پزشک پژوهشگر ثبت نام نمایند.


  • تبصره 3: اعضای هیات علمی با مرتبه استادیار/ مربی در مراکز تحقیقاتی و دانشگاه ها در صورت احراز شرایط ورود به برنامه پزشک پژوهشگر (ماده ۳) و کسب مرخصی آموزشی از موسسه کارفرما وفق قوانین و مقررات مربوطه، می توانند در این برنامه شرکت نمایند.


کلمات کلیدی