Interio

کلینیک مجازی دیابت پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی تهران

1390/10/27 | ایجاد کننده: Admin

ورزش یکی از مهم ترین راه های پیشگیری از دیابت

وقتي بدن ما توانايي استفاده از غذاهايي كه مي‌خوريم را نداشته باشد مبتلا به ديابت هستيم. قند يك ماده مفيد و ضروري است. مواد قندي كه مي‌خوريم بايد وارد سلول هاي بدن ما شود. وقتي ماده‌اي به نام انسولين كه كليد سلول‌ها براي ورود قند به آنهاست، كم ترشح مي‌شود، مواد قندي وارد سلول نشده و در خون‌ ما بالا و بالاتر مي‌روند. در اين حالت مي‌‌گوييم قند خون بالاست يا اينكه ديابت داريم.

مهم ترين علت گرفتار شدن به بيماري ديابت، چاقي، تغذيه نادرست و كم تحرکی است. هر چه امكانات رفاهي بيشتر شده و كشورها صنعتي مي‌شوند، تعداد بيماران ديابتي هم بيشتر و بيشتر خواهند شد. از آنجايي كه درمان بيماري ديابت آسان نيست و اين بيماري مشكلات زيادي براي بيمار به همراه مي‌آورد، پس بهترين راه حل پيشگيري است.

راه‌هاي ساده‌اي براي پيشگيري از ديابت وجود دارند:

-ورزش و فعاليت بدني -رژيم غذايي مناسب -دوري از دودهاي خطرناك

فردا دير است، همين امروز راه‌هاي ساده بالا را امتحان كنيد و به دوستان و بزرگترهايتان هم توصيه كنيد.

ورزش کردن بهترين راهي است که مي توانيد براي سلامت خود انتخاب کنيد. ورزش کردن باعث مي شود شاداب و سرحال باشيد. قد و وزن مناسبي داشته وزيباتر به نظر برسيد.

چرا بايد ورزش كنيم ؟ بچه‌ها بايد هميشه ورزش كنيد. حتي وقتي كه با دوستانتان دور حياط مدرسه مي‌دويد يا با بچه‌‌ها فوتبال بازي مي‌كنيد، بدون اينكه فكر كنيد و تصميم گرفته باشيد، در حال ورزش كردن هستيد. وقتي ورزش مي‌كنيد، بدن شما قوي و قوي‌تر مي‌شود، سلامت هستيد و كمتر از بقيه دوستانتان بيمار مي‌شويد. سعي كنيد هر روز ورزش كنيد تا در آينده سالم‌تر از بقيه همسالان خود باشيد.

مهم ترين دلايل ورزش كردن کدامند؟

(1)ورزش قلب شما را شاد مي‌كند:

قلب شما عضله‌اي است كه سخت كار مي‌كند، هر روز خون روشن و پر از مواد غذايي را به قسمت‌هاي مختلف بدن شما مي‌رساند و خون تيره‌اي را كه غذا و انرژي خود را از دست داده، از اندام شما دور مي‌كند. اين عضله فعال هر روز كار مي‌كند و حتي براي چند لحظه هم‌ نمي‌تواند به مرخصي برود. در واقع زندگي شما به كار و فعاليت قلبتان وابسته است. اما شما مي‌توانيد به او كمك كنيد، با ورزش كردن مي‌توانيد قدرت او را بيشتر و بيشتر كنيد. ورزش باعث مي‌شود قلب شما احساس شادي و نشاط كند. قلب شما، شما را خيلي دوست دارد، براي زنده ماندن و سالم بودن شما به سختي كار مي‌كند، اگر شما هم كمي او را دوست داشته باشيد، او احساس خوبي خواهد داشت.

يكي از ورزش‌هاي خيلي مفيد براي قلب آدم‌ها ورزش‌هاي هوازي (ایروبيك) است. ورزش‌هاي اروبيك يا هوازي، تمريناتي هستند كه نياز به اكسيژن دارند. وقتي شما نفس مي‌كشيد، اكسيژن هوا وارد بدنتان مي‌شود، وقتي يكي از ورزش‌هاي هوازي را انجام مي‌دهيد سريع‌تر از هميشه نفس مي‌كشيد و احساس بهتري داريد. اگر ورزش‌هاي هوازي را هر روز به‌طور مرتب انجام دهيد، قلب شما بهتر و باانگيزه‌تر كار مي‌كند، قلب خيلي راحت‌تر و سريع‌تر اكسيژن را به همه قسمت‌هاي بدن شما مي‌رساند. پس اگر مي‌خواهيد ورزش‌هاي هوازي را انجام دهيد به ليست ورزش‌هاي زير دقت كنيد و از بين آنها ورزش هوازي مورد علاقه خود را پيدا كنيد.

-شنا -بسكتبال -پياده‌روي سريع -دوچرخه‌سواري -فوتبال -و فراموش نكنيد كه طناب‌بازي، لي‌لي و ... هم جزء فعاليت‌هاي هوازي هستند.
 

(2) ورزش عضلات شما را قوي مي‌كند:

مطمئن باشيد ورزش كردن به شما قدرت مي‌دهد. ورزش، باعث مي‌شود ماهيچه‌هاي شما بزرگتر و قدرتمندتر شود. ورزش‌هايي مثل دويدن- دوچرخه‌سواري- هل دادن اشياء- قايق‌سواري عضلات شما را تقويت مي‌كند. در آينده مي‌بينيد كه شما ظاهري زيباتر، قدرتمندتر و سرحال‌تر از دوستانتان خواهيد داشت. در واقع ورزش كردن مي‌تواند شما را به‌صورت يك ورزشكار نشان دهد.
 

(3)ورزش كردن بدن شما را انعطاف‌پذير مي‌كند:

بيشتر كودكان بدن‌هاي نرم و انعطاف‌پذيري دارند به اين معني كه مي‌توانند بدون مشكل بدن خود را خم كنند. ورزش‌هايي وجود دارد كه باعث انعطاف‌پذيري بيشتر بدن شما مي‌شوند. مثلاً وقتي صبح‌ها از خواب بلند مي‌شويد و احساس مي‌كنيد عضلات شما خشك و سخت شده‌اند، چند حركت ورزشي حس خوبي به شما مي‌دهند. اين ورزش‌ها به شما كمك مي‌كند كه دست‌ها و پاهاي خود را بدون درد و سختي حركت دهيد.

حركات ورزش‌هاي زير مي‌توانند به شما كمك كند: -ژيمناستيك -حركات كششي ساده مثل لمس انگشتان شست پا

(4) ورزش كردن شما را متعادل مي‌كند:

غذاهاي مختلف به بدن شما انرژي مي‌دهند و سوخت لازم را تأمين مي‌كنند. شما به اين انرژي نياز داريد تا بتوايد راه برويد، نفس بكشيد، كارهايتان را انجام دهيد و .... اما اگر فعال باشيد بدن شما به انرژي بيشتري نياز دارد. اگر آدم تنبل و كم‌تحركي باشيد، بدن شما به غذا و انرژي كمتري احتياج دارد. اگر همان‌قدري بخوريد كه بدن شما نياز دارد و اگر همان اندازه كه ورزش مي‌كنيد و تحرك داريد، غذايتان را خوب بخوريد، وزن متعادلي خواهيد داشت. اما اگر غذاي زيادي بخوريد و ورزش و تحرك نداشته باشيد، چربي اضافه در بدنتان جمع خواهد شد و آن‌موقع است كه از بقيه دوستان خود چاق‌تر به‌نظر مي‌رسيد.

(5) ورزش كردن به شما حس خوبي مي‌دهد:

اين خيلي خوب است كه با انجام دادن فعاليت‌هاي لذت‌بخشي مثل دويدن، پريدن از روي طناب و بازي گروهي با دوستانتان بتوانيد بدن قوي، محكم و انعطاف‌پذيري داشته باشيد. اما يكي از بهترين فايده‌هاي ورزش كردن اين است كه شاداب هستيد و اخلاق خوبي داريد. ورزش كردن به شما نشاط مي‌دهد و شما حس خوبي خواهيد داشت. وقتي ورزش مي‌كنيد ماده‌اي در بدن توليد مي‌شود كه باعث مي‌شود احساس شادي كنيد.

مشکل: من دوست ندارم ورزش كنم

گاهي اوقات، بچه‌ها ورزش كردن را دوست ندارند چون در انجام حركات ورزشي مهارت ندارند، يا تمرين كافي انجام نمي‌دهند. مشکل: بعضي وقت‌ها ورزش‌ها، خيلي پيچيده و سخت به نظر مي‌رسند چون قوانين زيادي دارند و به وسايل مختلفي نياز هست.

يك راه حل ساده:

خيلي‌ها سال‌ها وقت مي گذارند تا در انجام ورزش مورد علاقه‌شان مهارت پيدا كنند. پس اگر نمي‌توانيد ورزشي را خيلي خوب انجام دهيد نه نگران باشيد و نه ناراحت. فقط بايد روزي چند دقيقه وقت بگذاريد تا بتوانيد يك حركت ورزشي را به خوبي انجام دهيد. اگر مي‌خواهيد خوب، درست و با لذت ورزش كنيد، راه‌هاي زيادي وجود دارد، مثلاً: بهترين كار ثبت‌نام در باشگاه ورزشي است، جايي كه مي‌توانيد با دوستان و همسالانتان و زير نظر يك مربي در يك فضاي ورزشي، ورزش كنيد و از آن لذت ببريد.

كلاس‌هاي ورزشي مدرسه و يا ورزش هايي كه در زنگ ورزش انجام مي‌دهيد نيز به شما كمك زيادي مي كنند، به علاوه دوستان و همكلاسي‌هايتان نيز كنار شما هستند. اگر يكي از آشنايان يا خويشاوندان شما در ورزشي مهارت دارد از او كمك بگيريد و اصول ورزش را از او ياد بگيريد. گاهي اوقات ياد گرفتن بعضي از ورزش‌ها حتي اگر براي مسابقه‌ دادن هم نباشد، مفيد خواهد بود مثلاً اگر ياد بگيريد، واليبال بازي كنيد، مي‌توانيد در پارك و يا حياط مدرسه از بازي لذت ببريد.

آيا تا به حال دقت كرده‌ايد؟

 وقتي با دوستانتان هستيد، شاداب‌تر به نظر مي‌رسيد؟ مطمئن باشيد، ياد نگرفتن يك بازي يا ورزش جديد چنين حسي به شما خواهد داد. تصور كنيد وقتي ورزش دو نفره يا چند نفره‌اي را انجام مي‌دهيد، شادابي و نشاط شما دوبرابر خواهد شد.

 بعضي وقت‌ها چون بلد نيستيم ورزش كنيم و يا براي اولين بار است كه در يك تيم ورزشي حاضر مي‌شويم، احساس مي‌كنيم تيم حريف برنده مي‌شود، ما معمولاً از شكست خوردن مي‌ترسيم و به همين علت از آن ورزش متنفر خواهيم شد.

 هميشه به ياد داشته باشيد كه ورزش‌هاي گروهي و تيمي بسيار لذت‌بخش است. شما و دوستانتان يك هدف مشترك داريد و براي پيروز شدن تلاش مي‌كنيد. با يك بازي يا ورزش ساده مي‌توانيد لذت پيروز شدن را احساس كنيد.

ورزش مناسب شما چيست؟

ورزش‌ها و بازيهاي مختلفي وجود دارند كه حتي انتخاب يك يا دو تا از آنها كار مشكلي است. بياييد با هم ورزش‌هايي كه مي‌توانيد انجام دهيد را مرور كنيم ...

-شنا -كاراته -كشتي -دوميداني -ژيمناستيك -بدمينتون -تنيس -دوچرخه‌سواري -فوتبال -واليبال -بسكتبال -سوارکاري و ورزشهاي ديگر

به ‌ياد داشته باشيم كه ورزش‌هاي مختلف به سلامت بدن ما كمك مي‌كند. علاوه بر ورزش‌هايي كه در بالا به آن اشاره كرديم، خبر خوب ديگري هم داريم. فعاليت‌هاي غير ورزشي هم وجود دارند كه شما را فعال و سالم نگه مي‌دارد. بعضي از آنها عبارتند از:

-بازي در زمين پارك‌ها -پريدن از روي طناب -پياده‌روي -تميز و مرتب كردن اتاق -آبياري گل و گياه باغچه -شستشوي ماشين -درست كردن آدم‌برفي

دوستان خوب من !!!

مطمئن باشيد زمان كافي براي ورزش كردن داريد ...

زمان تماشاي تلويزيون و انجام بازيهاي كامپيوتري را محدود كنيد، آن‌موقع است كه متوجه مي‌شويد چقدر وقت اضافه براي ورزش كردن داريد.شعار ما اين است كه شما بايد كودك فعالي باشيد. دنيايي از فعاليت‌ها وجود دارند كه مي‌توانيد يكي از آنها را انتخاب كنيد.

آيا مي دانيد هميشه و همه‌جا مي‌توان ورزش كرد؟

تصور كنيد، هوا سرد است، برف مي‌آيد و زمين كاملاً سفيدرنگ است يا فكر كنيد كه دوستانتان كنار شما نيستند و تنهاي تنها هستيد. اصلاً مهم نيست، بايد ورزش كنيد حتي به‌تنهايي و حتي در هواي بد. ورزش‌ها و بازي‌هاي مختلفي وجود دارند كه خودتان مي‌توانيد انجام دهيد.

ورزش‌هاي مناسب در هواي خيلي سرد کدامند؟

-لباس گرم بپوشيد، دستكش به دست كرده و با كلاه و شال گردن سر و صورت خود را بپوشانيد، به حياط يا خيابان برويد و ردپاي حيواناتي مثل گربه را كه رو برف راه رفته‌اند، تعقيب كنيد.

-يك پاروي كوچك برداريد و برف‌هاي جلوي پله‌ها را پارو كنيد.

-آدم‌برفي هم دوست خوبي در هواي برفي است. يك آدم‌برفي كوچك درست كنيد.

ورزش‌هاي مناسب در هواي خيلي خيلي گرم کدامند؟

-با اجازه پدر يا مادر، ماشين آنها را بشوييد.

-به استخر برويد و شنا كنيد. اگر شنا بلد نيستيد به كلاس برويد و حتماً شنا كردن را ياد بگيريد.

-مي‌توانيد در اتاق يا پاركينگ طناب‌بازي يا پينگ‌پنگ‌بازي كنيد.

-مراقب باشيد اگر در هواي خيلي گرم ورزش مي‌كنيد مقدار زيادي آب و مايعات بنوشيد.
 

ورزش‌هاي مناسب هنگامي كه تنها هستيد کدامند؟

oدر پاركينگ دوچرخه‌سواري كنيد.

oطناب‌بازي كنيد، تعداد دفعاتي كه از روي طناب مي‌پريد را بشماريد.

oبا ديوار تنيس يا پينگ‌پنگ بازي كنيد، گاهي اوقات ديوار، دوست خوبي است.

oاگر ورزش مورد علاقه شما واليبال يا بسكتبال است، باز هم از ديوار كمك بگيريد و ببينيد كه چند بار مي‌توانيد توپ را به ديوار بزنيد و در دست بگيريد.

oدر صورتي‌كه اهل فوتبال هستيد، يك توپ برداريد و ببينيد چقدر مي‌توانيد آن‌را در هوا نگه‌داريد، از زانوها، پاها و سرتان كمك بگيريد.

oيك نرمش جالب ديگر هم وجود دارد، در اتاقتان بايستيد و روي يك پا بپريد.

oاز پله‌هاي آپارتمان بالا برويد و آنها را بشماريد.
 

* مطمئن باشيد، تنهايي ورزش كردن باعث مي‌شود در حركات انفرادي مهارت پيدا كنيد و هر روز بهتر و بهتر شويد. حتماً وقتي اين حركات را در جمع دوستانتان انجام دهيد، آنها شگفت‌زده خواهند شد.
 

ورزش‌هاي مناسب وقتي شما و دوستتان در کنار هم هستيد، کدامند؟

هميشه دوتايي ورزش كردن بهتر و لذت‌بخش‌تر است. اولين اقدام پيدا كردن علاقه مشترك دو نفر در مورد يك ورزش خاص است.سعي كنيد براي ورزش‌هايي دوتايي، مسابقه طراحي كنيد و نفر بازنده براي برنده خوراكي بخرد.

oدوچرخه‌سواري كنيد و يك مسافت مشخص را انتخاب كنيد،هر كسي كه زودتر برسد برنده است.

oيك توپ بسكتبال برداريد و در يك مسير دريبل بزنيد، كسي كه بهتر و سريع‌تر دريبل بزند، برنده است.

oيك توپ فوتبال كافي است تا بتوانيد مسابقه فوتبال دونفره داشته باشيد، يك نفر دروازه‌بان باشد و نفر دوم پنالتي بزند.

oاگر راكت و توپ بدمينتون يا تنيس داريد، در پاركينگ با هم مسابقه بدهيد.
 

ورزش‌هاي مناسب وقتي در جمع دوستان خود (گروهي) هستيد، کدامند؟

به شما تبريك مي‌گوييم، شما خيلي خوشبخت هستيد كه دوستان زيادي داريد و آنها كنار شما هستند. هزاران بازي و ورزش جالب وجود دارند كه شما و دوستانتان مي‌توانيد از آنها لذت ببريد.

oمسابقه فوتبال، اولين فكري است كه همه با آن موافقند.

oاگر اهل واليبال يا بسكتبال هستيد، مسابقة مورد علاقه‌تان را طراحي كنيد.

oمسابقه دو هم مناسب است، اگر وسيله‌اي در دسترس شما نيست، بدويد.

رژيم غذايي

غذا چيست؟

غذا مواد خوردني و آشاميدني است كه نيازهاي بدن به انرژي و مواد مورد نياز بدن را براي حفظ سلامتي تأيين مي‌كند. براي حفظ سلامتي بايد از همه مواد غذايي به شكل متعادل استفاده كرد.

مواد مغذي کدامند ؟

مواد مختلف موجود در غذاها: قندها، پروتئين‌ها، چربي‌ها، ويتامين‌ها، مواد معدني و آب را مواد مغذي مي‌گوييم. بدن ما به همه مواد مغذي احتياج دارد. مواد مغذي هم براي حفظ سلامتي، رشد بدن و هم براي فعاليت و كارهاي روزانه لازم هستند. مسئله مهم اين است كه ميزان مصرف اين مواد مغذي با هم متفاوتند.

نقش غذا در بدن چيست ؟

غذاهايي كه مي‌خوريم انرژي لازم براي راه رفتن، دويدن، بازي كردن، مدرسه رفتن، درس خواندن را توليد مي‌كنند. به‌علاوه مواد غذايي نقش مهمي در رشد اندام‌ها و سلامت بدن ما دارند. بدون خوردن غذا نمي‌توانيم زندگي كنيم.