Interio

کلینیک مجازی دیابت پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی تهران

1390/10/18 | ایجاد کننده: Admin

اثرات دیابت بر زندگی فرد دیابتی

دیابت EMRI بیماری مزمن و ناتوان کننده ای است که در طول عمر همراه شما خواهد بودو زندگی شما را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد. این بیماری و عوارض آن می توانند موجب تغییراتی در زندگی شما بشوند. در مقابل شما نیز می توانید با به کار بستن توصیه های ساده اما بسیار مهم، گام های مؤثری در جهت حفظ سلامتی خود بردارید. مطالعات اخیر نشان داده اند که کنترل دقیق قند خون با رعایت برنامه غذایی سالم یعنی اعتدال در رژیم غذایی، داشتن فعالیت فیزیکی منظم و در صورت لزوم مصرف داروهای خوراکی وتزریق انسولین ، کنترل فشار خون و حفظ سطح چربی های خون در حد طبیعی بسیاری از این عوارض را کنترل می کند و بدین طریق شما می توانید از یک زندگی سالم با عمر طبیعی برخوردار گردید.

مسلم است در صورت عدم رعایت موارد فوق، احتمال بروز عوارض ناتوان کننده دیابت افزایش یافته و درمان نیز مستلزم صرف وقت و هزینه بسیار بوده و متاسفانه اثرات نامطلوبی بر سلامت روان بیماران دیابتی خواهد داشت.

آنچه که بیمار دیابتی باید انجام دهد

با به کار بستن این توصیه ها می توانید تا حد زیادی عوارض بیماری را کنترل کرده و از پیشرفت آنها جلوگیری کنید:

1.قندخون خود را تا حد امکان در سطح طبیعی حفظ کنید. یکی از کارهای روزمره شما باید چک قندخون توسط گلوکومتر در فواصل تعیین شده از جانب پزشکتان باشد. قندخون ناشتای کمتر از 120 و قند دو ساعت بعد از غذای کمتر از 160مطلوب است. همچنین شاخصی به نام HgA1C (هموگلوبین گلیکوزیله) که وضعیت کنترل قندخون را در 3ماه گذشته نشان می دهد باید کمتر از 7٪ باشد. البته این مقادیر برحسب سن و عوامل دیگر قابل تغییر است و تصمیم گیری در مورد آن بر عهده پزشک شما می باشد.

2. تغذیه صحیح قدم بعدی است. اگر اضافه وزن دارید وزنتان را با محدود نمودن کالری دریافتی خود کاهش دهید. کاهش وزن کمک زیادی به کنترل قندخون شما میکند. طرق مختلفی در یاری رساندن به شما در مورد اینکه چه زمانی و چه مقدار غذا بخورید موجود است. پزشک شما، کارشناس تغذیه و یا پرستار مسوول آموزش شما، می توانند شما را در یافتن برنامه ای مناسب راهنمایی کنند. انجام چنین تغییراتی در سبک زندگی باعث افزایش رضایتمندی شما از خود و همچنین تنظیم قندخون شما خواهد بود.

3. فعالیت فیزیکی منظم،هدف شما باید 150دقیقه فعالیت متوسط به طور منقسم در هفته باشد (پیاده روی، شنا، دوچرخه سواری) لازم است قبل از شروع ورزش در مورد موارد منع آن با پزشک خود مشورت کنید. ورزش موجب مصرف گلوکز (قند) برای تامین انرژی در طول فعالیت و پس از آن می شود، با بهبود خونرسانی به عضلات عملکرد انسولین و ورود گلوکز (قند) به داخل سلول ها را تسهیل می کند. همچنین وزن شما را در حد مطلوب حفظ کرده باعث کاهش کلسترول تام خون و افزایش کلسترول مفید خون می گردد. علاوه براین اثرات مطلوبی بر فشارخون و تراکم استخوان داشته موجب سرزندگی و نشاط می شود.

4. اگر سن شما بیش از 40 سال می باشد با پزشک خود در مورد مصرف آسپیرین مشورت کنید. مصرف آسپیرین می تواند در پیشگیری از حملات قلبی، سکته مغزی و یا بیماری های دیگر عروق خونی بزرگ کمک کننده باشد.

5. ترک سیگار: سیگار خطر حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش داده کلسترول مفید خون را کاهش می دهدو خطرات جدی دیگری نیز به همراه دارد.

6. کلسترول و فشار خون خود را با ورزش منظم، تغذیه صحیح و در صورت لزوم با دارو کنترل کرده سعی کنید فشار خون خود را به 80/130میلیمتر جیوه برسانید. در صورتی که دچار عوارض کلیوی دیابت شده اید این میزان باید کمتر از 75/125 میلیمترجیوه باشد. این دو در بروز عوارض قلبی عروقی و کلیوی نقش مهمی دارند.

7. برای حفظ سلامتی پاها به نکات زیر توجه کنید :

هر روز پاها را از نظر وجود تاول،بریدگی و زخم بررسی کنید. در صورتی که مشکل بینایی دارید دراین مورد از نزدیکان خود کمک بخواهید.

پس از کنترل حرارت آب با دماسنج و یا دست هر روز پاها را با آب ولرم شسته و به دقت خشک کنید. به لای انگشتان توجه بیشتری کرده و کاملا خشک نمایید.

برای رفع خشکی وجوگیری از ترک خوردن پوست پس از شستشو وخشک نمودن پاها یک لایه کرم مرطوب کننده روی پوست پا بمالید. از مالیدن کرم در فضای بین انگشتان خودداری کنید.

اگر از سردی پاهایتان در شب رنج می برید جوراب نخی که از نظر اندازه مناسب باشد بپوشید.

ناخن های انگشتان پا را به صورت خط راست کوتاه کنید و هرگز از ته نگیرید.

درون کفش ها را از نظر وجود جسم خارجی، نقاط زبر و خشن و ناصاف بررسی کنید.

در صورت بروز هرگونه درد یا تاول، وجود میخچه و پینه در پاهایتان پزشک معالج را در جریان بگذارید.

8. توجه به بهداشت دهان و دندان در شما از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا شما بیشتر از افراد عادی در معرض خطر ابتلا به بیماری های لثه و از دست دادن دندان ها و عفونت هستید. قندخون بالا با اختلال در مکانیسم دفاعی بدن به رشد میکروبها کمک بیشتری کرده و به دنبال آن لثه ها قرمز، متورم وملتهب می شوند که با پیشرفت التهاب ممکن است لثه ها سست شده و دندان ها لق شوند. برای جلوگیری از بروز چنین عوارضی لازم است حداقل روزی یک بار از نخ دندان استفاده کنید و به طور مرتب مسواک بزنید.

9. پزشک شما در ویزیت های منظم در فواصل 3تا4 ماهه و در صورت نیاز در فواصل کوتاهتر شما را از نظر بروز عوارض بیماری بررسی خواهد کرد و درمان های شما را مجددا از نظر خواهد گذراند. در توصیه های پزشکتان نهایت جدیت را به کار ببرید.

10. به خاطر داشته باشید هر فرد مبتلا به دیابت نوع 1، پنج سال پس از شروع بیماری و هر فرد مبتلا به دیابت نوع 2در زمان تشخیص بیماری نیاز به ویزیت های تخصصی منظم قلب، چشم و دندانپزشکی دارد تا در صورت بروز هرگونه مشکلی درمان مناسب و به موقع انجام شود و پیگیری های لازم صورت گیرد، ودر صورت عدم وجود هرگونه عارضه ای این ویزیت ها باید به طور سالانه تکرار شوند.

11. واکسن آنفلوانزای فصلی را هر سال تزریق کنید و بدانید واکسن سال گذشته شما را حفظ نمی کند.

12. واکسن پنوموکوک را یک بار تزریق کنید. در صورتی که از واکسیناسیون شما پنج سال می گذرد در مورد تزریق مجدد با پزشک خود مشورت کنید.


کلمات کلیدی

Empty