Interio

کلینیک مجازی دیابت پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی تهران

1390/10/18 | ایجاد کننده: 41

تعریف مفاهیم

استرس EMRI هیجانی معمولاً زمانی اتفاق می افتد که افراد مدیریت موقعیت ها را بسیار دشوار و خود را از آن ناتوان می بینند. معنای استرس زا بودن از فردی به فردی دیگر و از موقعیتی به موقعیت دیگر متفاوت است. استرس جسمانی به واکنش جسمانی بدن به محرک های گوناگون اشاره دارد. دردی که پس از جراحی تجربه می شود، نمونه ای از استرسورهای جسمانی است. استرس جسمانی اغلب به استرس هیجانی منجر و استرس هیجانی به صورت ناراحتی جسمانی نمایان می شود. مدیریت استرس شامل ایجاد تغییرات جسمانی و هیجانی است که به منظور کنترل و کاهش تنشی که در موقعیت های استرس زا رخ می دهد، صورت می گیرد. میزان استرس و میزان تمایل برای ایجاد تغییرات، تعیین کننده میزان تغییراتی است که رخ خواهند داد.

ارزیابی استرس

نگرش: نگرش یک فرد می تواند بر استرس زا تعریف کردن یک موقعیت یا نامیدن یک هیجان با عنوان "استرس" تأثیر بگذارد. فردی با نگرش منفی، غالباً نسبت به فردی که دارای نگرش مثبت است، استرس بیشتری را گزارش می دهد.

سلامت جسمانی: رژیم غذایی نامغذی بدن را در وضعیت استرس جسمانی و ضعف سیستم ایمنی قرار می دهد. در نتیجه یک رژیم غذایی نامطلوب می تواند باعث ایجاد عفونت شود. رژیم غذایی نامغذی به معنای انتخاب های غذایی ناسالم، غذا نخوردن کافی و عدم تبعیت از برنامه غذایی منظم هم می تواند باشد. تمامی این موارد فرد را در معرض دریافت ناکافی مواد غذایی لازم قرار می دهد. استرس نوع جسمانی ، توانایی بدن را برای مقابله با استرس هیجانی نیز کاهش می دهد چرا که تغذیه نامطلوب می تواند بر پردازش اطلاعات توسط مغز اثرگذار باشد؛ پس اگر به دیابت مبتلا هستید برای دریافت مواد غذایی مغذی و جلوگیری از تأثیرات نامطلوب استرس، با پزشک یا متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

فعالیت جسمانی: تحرک و فعالیت جسمانی ناکافی هم می تواند بدن را در معرض موقعیت های استرس زا قرار دهد. ورزش و فعالیت های جسمانی فواید زیادی دارد؛ برنامه ورزشی منظم، باعث افزایش احساس سلامت می شود و در صورت وجود افسردگی، از شدت آن می کاهد. پس اگر به دیابت مبتلا هستید و این بیماری فعالیت شما را محدود ساخته، با همکاری پزشک یا کاردرمانگر خود به ورزش هایی بپردازید که ضمن فراهم آوردن سلامت روانی، بر وضعیت جسمانی شما هم تأثیر مثبت بگذارد.

سیستم های حمایتی: بیشتر افراد در زندگی خود به افراد دیگری نیاز دارند که در سختی ها تکیه گاهشان باشند. نداشتن حمایت یا حمایت ناکافی می تواند موقعیت هایی چنان استرس آور ایجاد می کند که فرد از مقابله با آن ها ناتوان است.

تن آرامی: افرادی که علاقه و سرگرمی خاصی ندارند یا راهی برای آرامسازی خودشان سراغ ندارند، احتمالاً قادر به مدیریت موقعیت های استرس زا نیستند چون نمی توانند استرسشان را با چیز دیگری جایگزین کنند.

برنامه مدیریت استرس شخصی

-تلاش کنید تا افکار منفی را متوقف سازید. -برای برخی تفریحات برنامه ریزی کنید. -بجای مسائل منفی بر مسائل مثبت تمرکز کنید. -برای خود زنگ تفریح قرار دهید -مثبت بیندیشید.

فعالیت های جسمانی

-یک برنامه ورزشی منظم را آغاز کنید. بسیاری از متخصصان انجام 20 دقیقه ورزش های هوازی و ایروبیک را سه روز در هفته توصیه می کنند. -در مورد زمان خاص، نوع ، میزان و سطح فعالیت ورزشی تان تصمیم بگیرید. -این زمان مخصوص را با برنامه های دیگرتان هماهنگ کنید، در نتیجه ورزش می تواند بخشی از برنامه روزانه تان شود. -برای ورزش کردن یک همراه پیدا کنید. ورزش دونفره جالب تر است و می تواند شما را برای حفظ برنامه ورزشی تان تشویق کند. -نیاز نیست عضو یک تیم یا یک باشگاه باشید، 20 دقیقه قدم زدن سریع برای شما همان کار باشگاه را انجام می دهد

حمایت های اجتماعی -تلاش کنید ملاقات با دیگران را برای خود جذاب سازید. حتی اگر از ملاقات با دیگران استرس به شما دست می دهد، بهتر است بدانید با منحرف کردن توجهتان از این استرس و آزاد گذاشتن آن نه تنها ملاقات با یک دوست آزاردهنده نیست، لذت بخش هم خواهد بود. -از طریق این رابطه خودتان و دیگران را تعلیم دهید و پیشرفت کنید. -سعی کنید با تعداد بیشتری از افراد دوست شوید.

تغذیه

-برای خوردن غذاهایی که وضعیت سلامت و احساس خوب بودن شما را تقویت می کنند، برنامه غذایی تنظیم کنید، به عنوان مثال میزان سبزیجات و میوه هایی را که مصرف می کنید افزایش دهید. -از راهنمای هرمی تغذیه استفاده کنید، چون به شما کمک می کند غذاهای سالمتری را انتخاب کنید. -مقدار متناسبی غذا را در طی یک برنامه منظم مصرف نمایید.

تن آرامی -سعی کنید حداقل یک یا دو تکنیک از تکنیک های بی شمار تن آرامی مانند تصویرسازی ذهنی هدایت شده، به موسیقی گوش دادن، یوگا و مدیتیشن را بیاموزید. دست کم یکی از آن ها برای شما مؤثر خواهد بود. -به بدن خود گوش دهید. -تا حدودی به خواسته هایتان توجه کنید. -برای علائق و سرگرمی هایتان وقت بگذارید.


کلمات کلیدی