Interio

کلینیک مجازی دیابت پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی تهران

1390/10/19 | ایجاد کننده: 41

چگونه مي توانيم كلسترول خوب (HDL ) را افزايش وكلسترول بد (LDL ) را كاهش دهم



براي افزايش كلسترول خوب و كاهش كلسترول بد:

-از نظر فيزيكي فعال باشيد. كنترل كردن سطح HDL ، فشارخون را كاهش مي دهد، به كنترل فشار روحي و كنترل وزن كمك مي كند، براي عضلات قلب مفيد است و كنترل قندخونتان را بهبود مي بخشد.

-وزن از دست بدهيد.

-مقدار چربي را در رژيم غذايي تان كاهش داده و بيش از 30% كالري را از چربي و 10% از چربي اشباع تامين نكنيد. بعضي از چربي هاي اشباع در رژيم غذايي تان را با چربي هاي غير اشباع با يك پيوند دو گانه جانشين كنيد.

-سيگار كشيدن را متوقف كنيد. سيگار كشيدن ممكن است سطح كلسترول HDL را پايين بياورد و اين عامل كليدي در مرگ ناگهاني ناشي از بيماري قلبي – عروقي است. سيگار كشيدن به نظر مي رسد كه فشارخون و ضربان قلب را بالا مي برد و ممكن است تمايل به ايجاد لخته و در نتيجه حمله قلبي را افزايش دهد.

روش هاي ديگر براي كاهش كلسترول بد LDL شما عبارتند از :

-كنترل قندخونتان را بهبود بخشيد. اين كار ممكن است كلسترول بد را 10-15% كاهش دهد.

-غذاهاي حاوي فيبر زياد بخوريد. مثل لوبياها، آرد جو دوسر، جوانه جو ، جوانه گندم ، آرد جو و بعضي ميوه ها و سبزيجات. آنها حاوي فيبرهاي محلول هستند كه به نظر مي رسد سطح كلسترول بد را پايين مي آورند.
 


کلمات کلیدی