حراست به عنـوان مشاور امین ، چشم مدیر در هر سازمان و وزارتخانه با توجه با اشـراف اطلاعاتی که به مجموعه دارد, می تواند در تصمیم سازی و پیشرفت مجموعه تحت نظارت تاثیر اساسی داشته باشند.
تعریف حراست :
حراست در لغت به معنای پاسداری و مراقبت کردن می باشد . از لحاظ عرف اداری حراست به نهادی گفته می شود که در قلب یک سازمان وجود داشته و وظیفه خطیر مراقبت از سلامت اجزای ریز و درشت آن تشکیلات سازمانی را در برابر انواع و اقسام انحراف های موجود به عهده دارد .
وظایف حراست :
- حراست پشتوانه محکمی برای سلامت جامعه اداری
- وظایف مدیریت حراست برای رسیدن به اهداف
- نقش حراست در پیشگیری از وقوع تخلف ها
- جلوگیری از بروز انواع فساد در سیستم اداری
- حفظ سلامت مدیریت به معنای یک جایگاه حاکمیتی در خدمت سیستم
- تعیین صلاحیت پرسنل در پستهای مدیریتی طبق دستورالعمللهای مربوطه
- حفاظت از اخبار ، اسناد و مدارک طبقه بندی شده
- ارائه مشاوره امنیتی به سطوح مدیریتی
- طبقه بندی و کنترل تاسیسات و اماکن
- شناسایی عوامل و عناصر ایجاد کننده نارضایتی
- پیش بینی و پیشگیری از تحرکات ضد امنیتی
- تدوین دستورالعملهای حفاظتی
منشور اخلاقی و سازمانی حراست
- عمل به احکام و موازین دین مبین اسلام
- رعایت قوانین و مقررات و ترویج فرهنگ مسئولیت پذیری ، قانون گرائی و تعمیم آن در سازمان
- تلاش در تامین امنیت شغلی مدیران و کارکنان
- رعایت اصل احترام و تکریم ارباب رجوع
- رعایت حریم خصوصی افراد و تلاش در جهت حفظ آبرو و اسرار کارکنان
- تلاش در جهت استقرار شایسته سالاری با تکیه بر شناسایی و معرفی کارکنان متعهد و متخصص
- تعامل و همکاری با مدیران جهت تحقق اهداف سازمانی
- تلاش مجدانه در شناسایی و پیشگیری از آسیب های سازمان
- شناسایی متخلفان و قانون گریزان و برخورد متناسب و قانونی با آنان
- بهره مندی از نگرشی کلان و برنامه ریزی متناسب با فن آوری های روز
- توجه لازم به سه اصل : دقت ، صحت ، سرعت در بررسی گزارشات رسیده و اطلاع رسانی به موقع
- اهتمام به تحقق بخشیدن به سه شعار اساسی : حراست اثرگذار ، تصمیم ساز و پاسخگو
- انجام ماموریتهای محوله
ارتباط با دفتر حراست پژوهشگاه علوم غدد ومتابولیسم : 021-88010062 |
انتقادات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال کنید