13 مهر 1403
logo

پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم

دانشگاه علوم پزشکی تهران

گامی بزرگ در جهت پیشگیری از دمانس؛ تلاش محققان ایرانی برای پیوستن به پروژه جهانیFINGER

FINGER PROJECT

دکتر فرشاد شریفی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران و معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سلامت سالمندان پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، در گفتگویی اختصاصی با روابط عمومی پژوهشگاه به مناسبت روز جهانی سالمند، از تلاش محققان ایرانی برای پیوست به پروژه جهانی FINGERS خبر داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، دکتر فرشاد شریفی با بیان این که پروژه جهانی The Finnish Geriatric Intervention Study to Prevent Cognitive Impairment and Disability موسوم به FINGERS با هدف انجام مداخلات جامعه‌محور برای پیشگیری از دمانس (زوال عقل) در افراد با خطر بالای ابتلا به این بیماری طراحی شده است، تصریح کرد: این کارآزمایی بالینی که ابتدا در فنلاند آغاز شد، اکنون در بسیاری از کشورهای اروپایی، آمریکایی و آسیایی در حال اجرا است و با پیوستن ایران به این پروژه، گامی بزرگ در جهت پیشگیری از دمانس در کشورمان برداشته خواهد شد.

دکتر شریفی افزود: در جلسه‌ای که با حضور اعضای هیئت علمی انجمن آلزایمر ایران و پروفسور Francesca Mangialascheمحقق ارشد پروژه FINGERS ، مشاور سازمان بهداشت جهانی و عضو انجمن جهانی آلزایمر برگزار شد، پروپوزال انجام این پروژه ارائه شد که  با استقبال بسیار خوبی از سوی پروفسور فرانچسکو مواجه شد.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سلامت سالمندان ادامه داد: هدف اصلی از اجرای پروژه SFINGER، انجام سنجش اثربخشی مداخلات جامع و چندوجهی در جامعه جهت کاهش میزان بروز دمانس می باشد. این امر علاوه بر بهبود کیفیت زندگی سالمندان و افرادی که از آن‌ها مراقبت می‌کنند،  منجر به کاهش قابل توجه هزینه‌های درمانی در حوزه سالمندی خواهد شد.

دکتر شریفی افزود: اجرای پروژه FINGERSدر ایران یک همکاری چندمرکزی است که با مشارکت دانشگاه های علوم پزشکی کشور و انجمن آلزایمر ایران انجام خواهد شد.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سلامت سالمندان خاطر نشان کرد: این همکاری گسترده چند مرکزی، تضمین‌کننده موفقیت این پروژه مهم ملی خواهد بود و تلاش محققات کشور برای پیوستن به  پروژه جهانی FINGERS نشان از عزم جدی کشور برای مقابله با بیماری دمانس و بهبود کیفیت زندگی سالمندان است و امید داریم  بخشی از هزینه‌های انجام این مطالعه جامعه‌محور را از منابع خارجی تامین کنیم.

دکتر شریفی در پایان اظهار امیدواری کرد  تا با تلاش‌های مشترک محققان و متخصصان و تامین منابع و سیاست گذاری مناسب، گام‌های مؤثری در جهت پیشگیری و کنترل بیماری زوال عقل در کشور برداشته شود.

فیروزه  حاجی پور
نویسنده:

فیروزه حاجی پور

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *