تقویت آموزش پزشکی با گسترش مراکز جامع سلامت آموزشی در کشور
.jpg)
مراسم امضای تفاهمنامه همکاری با هدف آموزشی شدن مراکز جامع خدمات سلامت، صبح روز یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ با حضور دکتر محمدرضا ظفرقندی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر سید رضا رئیس کرمی، رئیس دانشگاه،دکتر سید علیرضا مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی کشور، دکتر باقر لاریجانی رئیس گروه آموزش فرهنگستان علوم پزشکی، معاونان وزیر بهداشت و جمعی از روسا و معاونان دانشگاه های علوم پزشکی کشور، مدیران ارشد حوزه سلامت به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران، این تفاهمنامه در راستای ارتقای کیفیت آموزش پزشکی، تقویت پیوند نظام آموزش با نظام ارائه خدمات سلامت، و فراهمسازی بسترهای واقعی یادگیری برای دانشجویان رشتههای علوم پزشکی به امضا رسید.
در این مراسم، دکتر محمدرضا ظفرقندی با تأکید بر جایگاه اخلاقمداری در نظام سلامت کشور، اظهار داشت:آموزش پزشکی باید همزمان با ارتقای علمی، به تعمیق اخلاق حرفهای و رفتار انسانی نیز توجه داشته باشد. تربیت پزشکانی دلسوز، با درک عمیق از نیازهای اقشار محروم، لازمه نظام سلامت کارآمد است.
وی همچنین از آغاز فاز نخست طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع از تیرماه امسال برای جمعیت روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر خبر داد و افزود:دانشگاههای علوم پزشکی کشور آمادگی دارند تا حدود ۳۰ میلیون نفر از جمعیت را در این طرح تحت پوشش قرار دهند.
توسعه مراکز آموزشی–درمانی، گامی راهبردی در اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده است
در ادامه، دکتر باقر لاریجانی با اشاره به نقش مثبت ادغام آموزش و خدمات سلامت در ارتقای جایگاه علمی کشور گفت: این سیاست موجب ارتقای کیفیت آموزش پزشکی و ارتقای رتبه علمی کشور به مقام ۱۸ جهانی در تولید علم پزشکی شده است.
دکتر باقر لاریجانی در این مراسم ضمن اشاره به جایگاه راهبردی ادغام آموزش، پژوهش و خدمات سلامت در نظام جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت:ادغام آموزش و پژوهش در فرآیند ارائه خدمات سلامت، یکی از سیاستهای کلان و بنیادین نظام جمهوری اسلامی است که طی دهههای گذشته در قالبهای مختلف دنبال شده است. در همین راستا، گسترش مراکز بهداشتیدرمانی آموزشی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور نیز پیشینهای دیرینه دارد و گامهایی در این زمینه در دانشگاههای مختلف برداشته شده است.
وی افزود: در شرایط فعلی، توصیه اصلی آن است که مراکز جامع سلامت آموزشی در تمامی دانشگاههای علوم پزشکی، متناسب با تعداد دانشجویان و مناطق تحت پوشش توسعه یابند. این مراکز میتوانند بستری اثربخش برای ارتقای آموزشهای مرتبط با سلامت جامعه، گسترش خدمات سرپایی، و تقویت یادگیری میدانی دانشجویان فراهم کنند.
رئیس گروه آموزش فرهنگستان علوم پزشکی با تأکید بر نقش این نهاد بهعنوان اتاق فکر نظام سلامت گفت:در فرهنگستان علوم پزشکی تلاش شده است با جمعبندی سوابق، بررسی تجربیات گذشته، و تحلیل چالشهای موجود در مسیر ادغام، پیشنهادهایی راهبردی به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه شود. در این راستا، دستورالعملها و آییننامههای موجود در وزارتخانه و دانشگاهها مورد بازبینی قرار گرفته تا با مشارکت معاونتهای تخصصی، راهکارهای عملیاتی در جهت تقویت این مسیر تدوین و اجرا شود.
دکتر لاریجانی در پایان تأکید کرد:بیتردید توسعه مراکز آموزشی–خدماتی میتواند به عنوان یکی از گامهای مؤثر در پیشبرد طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع ایفای نقش کند. فرهنگستان علوم پزشکی و مجموعهای از صاحبنظران حوزه سلامت آمادهاند تا متناسب با نیازهای روز، پیشنهادهای علمی و کاربردی را برای تقویت این فرآیند ارائه کرده و وزارت بهداشت را در اجرای موفق این طرح ملی همراهی کنند.
در این مراسم، دکتر سید علیرضا مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی نیز با اشاره به اهمیت این تفاهمنامه گفت:توسعه مراکز جامع خدمات سلامت با رویکرد آموزشی، گامی مهم در جهت تحقق عدالت در آموزش و دسترسی عادلانهتر به خدمات سلامت در سراسر کشور است.
دکتر مرندی با تأکید بر لزوم نهادینهسازی اخلاق حرفهای در آموزش پزشکی، خواستار توجه بیشتر به این موضوع در مراکز جامع سلامت آموزشی شد.
دکتر حسین ملکافضلی از پیشگامان کشور در حوزه بهداشت و سلامت نیز در سخنانی اظهار داشت:آموزش پزشکی باید با نیازهای واقعی جامعه پیوند بخورد. دانشجویان پزشکی باید دستکم سه نوبت آموزش میدانی مؤثر را در دل جامعه تجربه کنند تا با واقعیتهای بیماری، فرهنگ سلامت و سبک زندگی مردم آشنا شوند.
در ادامه، دکتر علیرضا رئیسی با اشاره به ظرفیت مراکز جامع خدمات سلامت در ارتقای آموزش عملی نیروهای بهداشتی گفت:این مراکز بستر مناسبی برای تربیت دانشآموختگان توانمند هستند، اما لازم است زیرساختها و فضای فیزیکی آنها بازنگری و بهروزرسانی شود.
امضای این تفاهمنامه، گامی مهم در راستای تحول آموزش پزشکی، تقویت پیوند دانشگاه و جامعه، و پاسخگویی نظام آموزش سلامت به نیازهای واقعی مردم محسوب میشود.
ارسال نظر