05 تیر 1403
logo

پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم

دانشگاه علوم پزشکی تهران

جلسه شبکه تحقیقات استئوپروز کشور برگزار شد

جلسه شبکه تحقیقات استئوپروز کشور

جلسه شبکه تحقیقات استئوپروز کشور جهت انتخاب اعضای شورای راهبردی به میزبانی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی یکشنبه 6 خرداد 1403 برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، در این جلسه  دکتر بابایی مدیر برنامه شبکه های تحقیقات و فناوری علوم پزشکی کشور، هدف شبکه های تحقیقاتی را توسعه تحقیقات هدفمند در نظام جامع سلامت برای دستیابی به اهداف برنامه توسعه و سند چشم انداز کشور خواند.

وی ضمن تبیین مفاد اساسنامه شبکه ها تحقیقاتی و فناوری کشور ادامه داد: در جلسه امروز مقرر است ترکیب اعضای حقوقی و حقیقی شبکه تحقیقات استئوپروز کشور و همچنین رئیس شبکه تحقیقات انتخاب شود.

نماینده معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت همچنین وجود تناسب و تنوع از رشته‌های متناسب در ترکیب اعضای شورای راهبردی را ضروری خواند و گفت:  تنوع رشته‌ای اعضای حقیقی و حقوقی شبکه می‌تواند بستری را برای تعامل میان رشته ای و موفقیت شبکه فراهم آورد.

 وی همچنین به برنامه عملیاتی شبکه‌های تحقیقاتی اشاره کرد و گفت: اگر شبکه های تحقیقات و فناوری در کشور بر اساس برنامه عملیاتی شبکه حرکت کنند امکان اندازه گیری شاخص ها و میزان دستیابی به اهداف ممکن خواهد بود.

 دکتر باقر لاریجانی هم قدمت شبکه تحقیقات استئوپروز کشور را به حدود ۲۰ سال پیش خواند و گفت: زمانی که شبکه تحقیقات استئوپروز در ایران تاسیس شد نگاه بر این بود که مشارکت دانشگاهی را بین محققان مختلف افزایش دهیم و خوشحالم که آرزوی ما محقق شد.

وی ادامه داد:  هدف از شبکه نگاه جامع در آموزش و پژوهش و خدمات سلامت بود  و ما اکنون به شکرانه همکاری هایی که در در بستر شبکه شکل گرفت اطلاعات خوبی از سراسر کشور داریم.

بنیانگذار شبکه تحقیقات استئوپروز کشور  ادامه داد: نگاه وزارت بهداشت به شبکه‌های تحقیقاتی در دوره‌های مختلف متفاوت بوده است  امیدوارم در شرایط کنونی فرصتی  فراهم شود که با همکاری دانشگاه‌های کل کشور نگاه ملی به موضوعات مرتبط با سلامت از جمله پوکی استخوان که بحث مهمی است  شکل بگیرد.

در ادامه این مجمع عمومی،  دکتر افشین استوار رئیس پژوهشگاه به معرفی فعالیت‌های انجام شده  با بهره گیری از ظرفیت شبکه تحقیقات استئوپروز پرداخت .

رئیس پژوهشگاه با بیان اینکه شبکه‌های تحقیقاتی مرتبط با سلامت نقش مهمی در توسعه علمی و پیشرفت در حوزه‌های مختلف سلامت دارند گفت:  این شبکه‌ها با همکاری بین مخاطبان مختلف، از جمله دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، مراکز بهداشتی، پزشکان و جامعه علمی، به ترویج دانش و تحقیقات در زمینه‌های مختلف می‌پردازند

وی ضمن تشریح فعالیت‌های انجام شده در بستر شبکه تحقیقات استئوپروز کشور  هدف اصلی این شبکه را  فراهم‌سازی شبکه دانش، پژوهش، آموزش و مراقبت ملی جامع و فراگیر در خصوص بیماری استئوپروز در کشور  خواند.

استقرار نظام یکپارچه پیشگیری از شکستگی ثانویه در کشور،  مطالعه چند مرکزی استئوپروز و نظام ثبت استئوپروز  همگی از جمله فعالیت‌هایی بودند که دکتر استوار تحقق و انجام موفقیت آمیز آنها را در نتیجه همکاری هایی خواند که در بستر و با استفاده از ظرفیت شبکه تحقیقات استئوپروز شکل گرفته است.

دکتر استوار همچنین به اجرای موفقیت آمیز پویش  هفته ملی سلامت استخوان اشاره کرد و گفت: با همکاری  دفتر بیماریهای غیرواگیر پژوهشگاه و مشارکت فعالانه دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، اطلاع رسانی وسیعی در روزهای منتهی به روز جهانی پوکی استخوان در شهر و روستاهای کشور برگزار می شود. 

 وی ادامه داد: پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم با نهاد هایی همچون سازمان جهانی بهداشت و بنیاد بین المللی پوکی استخوان در زمینه استئوپروز همکاری دارد و ایران از این نظر شناخته شده است که این امر عمدتا به این دلیل است که ما اطلاعات خوبی از وضعیت و پیامد های این بیماری در کشور داریم و داده های خوبی در اختیار داریم.

در بخش پایانی این جلسه نامزدهای عضویت در شورای راهبردی شبکه تحقیقات استئوپروز کشور معرفی و رای گیری به صورت حضوری و مجازی جهت انتخاب اعضای شورای راهبردی و رئیس شبکه انجام شد.

مدیر سیستم
تهیه کننده:

مدیر سیستم

جلسه شبکه تحقیقات استئوپروز کشور جلسه شبکه تحقیقات استئوپروز کشور جلسه شبکه تحقیقات استئوپروز کشور جلسه شبکه تحقیقات استئوپروز کشور جلسه شبکه تحقیقات استئوپروز کشور جلسه شبکه تحقیقات استئوپروز کشور جلسه شبکه تحقیقات استئوپروز کشور جلسه شبکه تحقیقات استئوپروز کشور جلسه شبکه تحقیقات استئوپروز کشور جلسه شبکه تحقیقات استئوپروز کشور جلسه شبکه تحقیقات استئوپروز کشور جلسه شبکه تحقیقات استئوپروز کشور جلسه شبکه تحقیقات استئوپروز کشور جلسه شبکه تحقیقات استئوپروز کشور جلسه شبکه تحقیقات استئوپروز کشور جلسه شبکه تحقیقات استئوپروز کشور دکتر افشین استوار جلسه شبکه تحقیقات استئوپروز کشور جلسه شبکه تحقیقات استئوپروز کشور جلسه شبکه تحقیقات استئوپروز کشور جلسه شبکه تحقیقات استئوپروز کشور جلسه شبکه تحقیقات استئوپروز کشور جلسه شبکه تحقیقات استئوپروز کشور جلسه شبکه تحقیقات استئوپروز کشور جلسه شبکه تحقیقات استئوپروز کشور