21 شهریور 1403
logo

پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم

دانشگاه علوم پزشکی تهران

همکاری مشترک مرکز تحقیقات استئوپروز با بیمارستان امام خمینی ساری در زمینه پوکی استخوان، ایران را ستاره دار کرد

نقشه iof

بیمارستان امام خمینی ساری به عنوان سومین مرکز یکپارچه ارائه خدمات پیشگیری از شکستگی ثانویه (FLS) در کشور، در نقشه جهانی پوکی استخوان بنیاد بین المللی استئوپروز (IOF) با نشان نقره ثبت و قابل رویت شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم،در یک همکاری مشترک بین مرکز تحقیقات استئوپروز پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم و بیمارستان امام خمینی ساری در زمینه ارائه خدمات پیشگیری از شکستگی های ثانویه در کشور، نام این بیمارستان در نقشه جهانی پوکی استخوان بنیاد بین المللی استئوپروز (IOF) با نشان نقره ثبت و قابل رویت شد .

برنامه ملی پیشگیری از شکستگی های ثانویه ناشی از پوکی استخوان که توسط مرکز تحقیقات استئوپروز پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران و با حمایت دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت در تعدادی از دانشگاههای علوم پزشکی کشور راه اندازی شده است به عنوان بخشی از برنامه جهانی پیشگیری از شکستگی های ثانویه بنیاد بین الملل پوکی استخوان (IOF) در حال اجرا است.

این برنامه، یک برنامه جامع و هدفمند برای پیشگیری و مدیریت شکستگیهای استئوپروتیک می باشد که با اقدامات متعددی نظیر افزایش میزان شناسایی پوکی استخوان، افزایش نرخ درمان و پای بندی به آن، بررسی خطر زمین خوردن و اتخاذ راهکارهای مناسب بمنظور کاهش و نیز آموزش اختصاصی بیماران، به کاهش رخدادهای شکستگی مجدد و نهایتا بهبود کیفیت زندگی بیماران و نیز کاهش بار بیماری در جامعه منجر خواهد شد.

پایلوت این برنامه ی کشوری از سال 1397 آغاز شده و در طی این همکاری چند جانبه، تا کنون 5 مرکز در کشور راه اندازی شده و مشغول ارائه ی خدمات جامع پیشگیری از شکستگی می باشند. استئوپاد نامی است که برای این برنامه ملی در ایران انتخاب شده است.

کلینیک FLS  بیمارستان امام خمینی ساری ضمن عقد تفاهم نامه ی همکاری با پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم از آذرماه سال ۱۴۰۱ شروع به ارائه خدمات گسترده در زمینه تشخیص پوکی استخوان و شروع درمان و نیز آموزش بیمارانی که با شکستگی ناشی از پوکی استخوان به این مرکز درمانی مراجعه کرده‌اند، نموده و به تازگی به عنوان سومین مرکز از کشور ایران، ضمن دریافت مدال نقره در نقشه ی بین المللی مراکز همکار نشاندار شده است. پیش از این مرکز FLS بیمارستان شفایحیائیان از دانشگاه علوم پزشکی ایران و بیمارستان 5 آذر گرگان، به ترتیب با دریافت مدالهای نقره و برنز بر روی این نقشه نشاندار شده بودند.

ثبت جهانی مرکز FLS در نقشه بنیاد بین المللی پوکی استخوان، علاوه بر ارتقای اعتبار مراکز تحقیقاتی و آموزشی در سطح بین المللی، امکان همکاری با مراکز پژوهشی جهانی را فراهم می آورد.

با توجه به افزایش جمعیت سالمند در کشور و نیز شیوع بالای پوکی استخوان و شکستگی های ناشی از آن، به ویژه در جمعیت سالمندان، گسترش فعالیت این کلینیک ها، نقطه عطفی در ارتقای سطح درمان شکستگی های استخوانی و کاهش بار اقتصادی وارده به کشور خواهد بود.

 

فیروزه  حاجی پور
تهیه کننده:

فیروزه حاجی پور

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *